کد مطلب:301512 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

دعوت به ولیمه عروسی


... حضرت به طرف زنها نگاهی كرد و فرمود: این جا چه كسانی هستند؟ ام سلمه عرض كرد: من هستم و این یكی زینب است و فلانی است و فلانی، فرمود برای دخترم و پسر عمویم در منزل خودم خانه ای آماده كنید ام سلمه عرض كرد در كدام یك از حجرات؟ فرمود: در حجره خودت، و به زنها دستور داد زینت كنند و خود را بیارایند.

ام سلمه گوید: از فاطمه پرسیدم آیا برای خود عطری ذخیره كرده ای؟ فرمود: آری، شیشیه ای آورد و مقداری از آن را در دست من ریخت، آن را بوئیدم رایحه خوشی داشت كه تا آن وقت چنان بوئی به مشامم نرسیده بود گفتم: این از كجا است؟ فرمود: روزی دحیه كلبی بر رسول خدا وارد شد حضرت به من فرمود بستری برای عمویت پهن كن، من بستری برای او آورده و گذاردم تا بر آن بنشیند هنگامی كه برخاست از جامه اش چیزی افتاد پدرم دستور داد آن را جمع كنم، علی علیه السلام از رسول خدا درباره آن سوال كرد حضرت فرمود: عنبری بود كه از بالهای جبرئیل افتاد.

علی علیه السلام گوید: رسول خدا فرمود: یا علی برای خانواده ات غذائی خوب تهیه كن، گوشت و نانش از ما، خرما و روغنش از تو، من خرما و روغن تهیه كردم،حضرت آستین ها را بالا زده و خرماها را شكافته و با روغن مخلوط كرده قوچ بزرگی با مقدار زیادی نان نزد ما فرستاد، و سپس فرمود: هر كه را دوست داری دعوت كن، هنگامیكه كه باین منظور به مسجد رفم آنجا را مملو از صحابه رسول خدا دیدم خجالت كشیدم كه


افراد خاصی را دعوت كنم و عده ای دیگر را دعوت نكنم، بر جای بلندی بالا رفته و فریاد زدم همگی به مجلس ولیمه فاطمه بیائید و دعوت به آن را اجابت كنید، مردم دسته دسته به راه افتادند و به نزل ما آمدند از زیادتی جمعیت و كمی غذا خجالت كشیدم، حضرت رسول كه از حال و وضع من آگاه بود فرمود: ای علی من از خداوند می خواهم كه به این غذا بركت دهد.

علی علیه السلام می گوید تمام آن جمعیت از آن غذا خورده و از آن آشامیدنی نوشیده و برایم دعا كرده و بركت خواستند و آنان كه چهار هزار نفر [1] بودند یكی بعد از دیگری آمدند و خوردند و رفتند و چیزی از غذا كم نشد.


[1] درباره اين تعداد جمعيت با توجه به اينكه هنوز سال اول هجري است و قاعده نبايد به اين تعداد جمعيت مسلمان شده باشند كه مردان آنها چهار هزار نفر باشند كمي متن روايت قابل تامل است و به هر حال گاهي اين گونه ارقام غلوآميز از زبان راويان در متن روايات زياد شده و گاهي نيز نشانه زيادتي جمعيت است نه آنكه دقيقا بر مبناي شمارش باشد. (مترجم)